zondag 17 februari 2019

Keuzestress

De afgelopen weken was ik weer eens veel te druk om me aan mijn met mezelf gemaakte afspraken te houden. Mijn laatste post schreef ik vlak na mijn tentamens. Inmiddels heb ik cijfers teruggekregen en kan ik jullie meedelen dat ik alle vakken van het eerste semester heb gehaald!!!
Mijn cijfers waren ook nog eens veel beter dan ik had verwacht. Na mijn winterdip, de griep en alle stress zou ik al heel blij zijn geweest als ik voor alle vakken een 5,5 had gehaald en in ieder geval niets hoefde te herkansen. Maar wat doe ik? Ik haal een 6,8 voor Mens en Gedrag, een 8,5 voor Recht, een 8,7 voor Beroep Sociaal Werk en een 7 voor mijn verslag over de leefwereld van de ander. Ik blijf mezelf verbazen.
Het tweede semester bestaat uit allemaal nieuwe vakken. In het begin best even wennen dus. Van de meeste vakken heb ik alweer twee colleges gevolgd en weet ik ongeveer wat er van me verwacht wordt. Als alles goed blijft gaan, haal ik in één jaar mijn propedeuse: de wens van elke eerstejaars.

Profielkeuze
De week na de tentamens stond in het teken van de profielkeuze die alle eerstejaars studenten Social Work binnenkort moeten gaan maken. We kunnen kiezen uit drie profielen: Jeugd, Welzijn en Samenleving en Zorg.
Als je voor jeugd kiest, ga je, zoals de naam al zegt, met kinderen en jongeren werken. Kies je voor Zorg, dan richt je je op doelgroepen die langdurige zorg nodig hebben. Welzijn en Samenleving is het breedste profiel, dat vooral gericht is op het verbinden van mensen en het versterken van eigen kracht.
Mij lijkt werken met GGZ-cliënten, (ex)verslaafden of (ex)gedetineerden heel interessant. Zowel met profiel Welzijn en Samenleving als met profiel Zorg zijn er mogelijkheden om met deze doelgroepen te werken. Ik twijfel dan ook erg tussen deze twee profielen.
Welzijn en samenleving heeft als voordeel dat je met veel verschillende cliënten in contact komt en hen echt kunt activeren. Ik ben nogal gevoelig voor sleur en heb regelmatig nieuwe uitdagingen nodig. Een nadeel is dat, hoewel je als professional met dit profiel ook veel achter de schermen werkt, er ook veel ambulant werk bij kan komen kijken. Telkens naar verschillende locaties reizen is met mijn beperking niet goed haalbaar. Ten eerste ben ik aangewezen op het ov of lopen, waardoor een reis al gauw een stuk langer duurt dan wanneer je de auto of de fiets kunt pakken. Ten tweede kan ik me maar moeilijk redden in een onbekende omgeving. Het aanleren van nieuwe routes kost vaak veel tijd en energie. Ik moet dus op tijd weten waar ik moet zijn, wat niet altijd kan binnen een baan waarin ook crisissituaties kunnen voorkomen en je flexibel moet zijn.
Profiel Zorg heeft als voordeel dat je sneller werk kunt vinden binnen een instelling. reisproblemen spelen dan een minder grote rol. Het nadeel is dat het binnen Zorg om meer langdurige relaties met een kleinere groep cliënten gaat, wat me een stuk minder aanspreekt dan de diversiteit die je met profiel Welzijn en Samenleving zal tegenkomen.
Kortgezegd moet ik dus een afweging maken tussen mijn gevoel en de praktische dingen waar ik tegenaan loop met mijn beperking.
Gelukkig heb ik nog even de tijd om een keuze te maken en zijn er vast een heleboel mogelijkheden waar ik nog niet aan heb gedacht.
Wat zouden jullie mij aanraden? Advies en tips zijn welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten